Home Staging - pomoc dla sprzedających nieruchomości

23.08.2013 11:27

Home Staging to coraz chętniej wybierana usługa, pozwalająca w trudnych czasach na podniesienie atrakcyjności lokalu na wynajem lub na sprzedaż. Dzięki niej wzrasta zainteresowanie nieruchomością oraz istnieje realna szansa na uzyskanie wyższej ceny podczas jej sprzedaży lub wynajmu.

Na czym to polega?

Home Staging to działania marketingowe. Polegają na zmianie lokalu i jego charakteru w taki sposób, by można było szybciej i łatwiej go sprzedać, uzyskując tym samym wyższą cenę. Usługa ta polega na aranżacji, stylizacji mieszkania, biur, lokali, by podkreślić ich walory. Home Staging to przygotowanie wnętrz dla potencjalnych wynajmujących lub nabywców.

Home Staging sprawdza się szczególnie przy tych inwestycjach, które mimo wysokiej atrakcyjności (pod względem przedstawionej oferty oraz zaprezentowanej ceny) i dużego zainteresowania, nie sprzedają się.

Badania przeprowadzone na rynku amerykańskim potwierdzają, że dzięki Home Staging można skrócić czas sprzedaży lokalu przeciętnie o 40%, uzyskując przy tym cenę nawet o 10% wyższą. W Polsce przy zaniedbanych mieszkaniach cena może wzrosnąć nawet o 20%, a czas oczekiwania na sprzedaż mieszkania czy domu, które były wystawione na sprzedaż i oczekiwały na nabywcę przez miesiące a nawet lata, mogą zostać zbyte w ciągu kilku dni, ewentualnie tygodni.

Czy warto?

Współczesny rynek od kilkunastu miesięcy utwierdza w przekonaniu, że sprzedaż lokalu nie jest dzisiaj prosta. Duża konkurencyjność na rynku, ogromna ilość podobnych ofert sprawia, że trudno się wyróżnić. Sytuacji nie poprawia również kryzys gospodarczy oraz trudności w uzyskaniu kredytu. Nic dziwnego, że zainteresowanie home stagingiem jest z każdym miesiącem coraz większe. Na Zachodzie usługa ta od wielu lat jest już standardem.

Jak klient widzi nieruchomość?

Istotą home stagingu jest zrobienie dobrego pierwszego wrażenia, czyli taka zmiana wyglądu lokalu przy wykorzystaniu niskich kosztów, by potencjalny klient mógł wyobrazić sobie zamieszkanie w danym mieszkaniu lub wynajęcie go i zarabianiu na nim.

W przypadku nieruchomości z rynku pierwotnego często proponuje się wykończenie ścian, podłóg, przygotowanie podstawowych sanitariatów.

Natomiast na rynku wtórnym konieczne jest zaaranżowanie mieszkania, proponując go w uniwersalnej odsłonie, klasycznym wykończeniu, najczęściej z jasnymi ścianami, które optycznie powiększają pomieszczenie. Często efekt ten uzyskuje się poprzez usunięcie części mebli, pokazując tym sposobem rozkład mieszkania i możliwości aranżacyjne.

Kluczem do sukcesu jest także nasłonecznienie mieszkania oraz usunięcie z niego wszelkich osobistych akcentów, które mogłyby nasunąć kupującemu skojarzenie o przynależności mieszkania do kogoś innego i niemożliwości zamieszkania w nim. Często stosuje się inne triki: na przykład wiesza lustra oraz maluje ściany na kontrastowe kolory w taki sposób, by niepraktyczne wąskie pomieszczenia optycznie „skrócić” i „poszerzyć”.

Znaczenie mają również szczegóły: umyte naczynia w zlewie, porządek w domu, ładny zapach, rozsądne i praktyczne zaplanowanie przestrzeni. Zazwyczaj przygotowanie mieszkania rozpoczyna się od jego wywietrzenia i dokładnego wysprzątania.

Istnieje również możliwość wypożyczenia mebli i dodatków na czas wystawienia mieszkania na sprzedaż w cenie 5-10% ich rzeczywistej wartości.

Home staging przygotowuje lokal do zamieszkania oraz pozwala szybciej się w nim urządzić. Dzięki temu zmniejsza ilość prac, które byłyby po stronie klienta, przenosząc je na właściciela danego lokalu.

Metamorfoza na zamówienie

Home Staging to dzisiaj usługa, która zlecana jest przez właścicieli nieruchomości, jak również osoby zainteresowane wynajęciem lokalu firmom zewnętrznym, które kierując się intuicją i wiedzą przygotowują lokal do sprzedaży lub wynajmu.
Jaka jest cena usługi? Za konsultację zapłacimy około 300-400 złotych (po której klient sam wprowadza zmiany), a za wykonanie usługi: doradztwo i zmianę wyglądu mieszkania lub domu średnio od 1000 do 3000 złotych.